ובכן, מהו 'רקע ליחסים'? אנשי עסקים צריכים להיות מודעים ל'רקע ליחסים' ולמידת חשיבותו. 'רקע ליחסים' הוא כל מה שפועל וחי מאחורי היחסים היומיומיים. הרקע הוא הצטברות של חוויות ורשמים, זיכרונות ותובנות שנאספים ויוצרים תמונה. התמונה משמשת רקע למה שאתה עושה.

כאשר חלילה אתה פוגע ביחסיך עם ספק או לקוח, עשית טעות בחשבון או דיברת בתקיפות והוא נפגע, מה שיכול לסייע לך לשמור על היחסים הוא הרקע שניצב מאחוריהם. אם הוא חיובי ובריא, תוכל לשקם את הקשר, אם הוא נגוע, אפשר שהמשבר הזה יסמן את סופו. אנשי עסקים חכמים משקיעים בטיפוח ה'רקע ליחסים' ולא רק ביחסים היומיומיים המעשיים. הרקע משפיע גם על יצירת ההקשר של היחסים.

הנה עוד מושג חשוב: הקשר. ההקשר הוא אופן ההתייחסות שלנו לגורמים סביבנו. יש לי חבר שאיננו סובל אנשים טיפשים. זה לא משנה מה יציע לו הטיפש, כמה הוא עשיר וכמה אפשר להרוויח ממנו. ההקשר, שהוא בסיס הקשר וההתייחסות, ישאר שלילי ולעיתים קרובות הוא חזק יותר מהאינטרס העסקי שלך.

גם בזוגיות, כמו בעסקים, ישנן אי הבנות מקומיות, מה שיכול להציל את איכות החיים הזוגית הוא רקע איתן שפועל מאחורי היחסים והקשר אישי חיובי, אלו מאפשרים לתקלות להיות בעלות משקל שמאפשר התמודדות.

אביא הפעם דוגמה מיחסיו של אליאב בן ישי האח הבכור, אל דוד אחיו הקטן. התרגשות ומתח סביב איומי גלית הפלשתי. דוד ממהר לראות מה שלום אחיו "וַיִּשְׁמַע אֱלִיאָב אָחִיו הַגָּדוֹל, בְּדַבְּרוֹ אֶל-הָאֲנָשִׁים; וַיִּחַר-אַף אֱלִיאָב בְּדָוִד וַיֹּאמֶר לָמָּה- זֶּה יָרַדְתָּ, וְעַל-מִי נָטַשְׁתָּ מְעַט הַצּאֹן הָהֵנָּה בַּמִּדְבָּר–אֲנִי יָדַעְתִּי אֶת-זְדנְֹךָ וְאֵת רעַֹ לְבָבֶךָ, כִּי לְמַעַן רְאוֹת הַמִּלְחָמָה יָרָדְתָּ." (שמואל א', י"ז-כ')

אפשר לראות כיצד אין קשר בין העובדות לבין יחסו של אליאב אל דוד, הנה העובדות: דוד לא נטש את הצאן והכלים, אלא הפקיד אותם בידי שומר במצוות ישי אביו. לא זדון ליבו, לא רוע לבבו ולא הסקרנות לראות מלחמה, הביאו את דוד אל המערכה, אלא דאגתו לאחיו ולבני עמו המבוהלים והנסוגים. בסוף האירוע דוד מצילם מיד פלשתים.

כשאר ההקשר הוא שלילי והרקע ליחסים נגוע, לא תעזורנה הנסיבות. אל תבלבל אותי עם העובדות "אֲנִי יָדַעְתִּי" וזהו.

לסיכום: בעסקים, מתן אמון ויצירת רקע ליחסים, הוא כמו גינה, לא די לשתול ולזרוע! יש לטפח, לשמר, לתחזק ולהיות מחויב. ובקשר להשקיה, מומלץ להשקות ביד, לא באמצעות מחשב.

מי שעוקב אחר חדשות אנשי עסקים יכול להבחין ברובד היחסים המעשיים המתאפיינים במתח ובקשיחות של הצדדים, כאשר ברקע ישנו רובד עמוק וחזק של סימפטיה ואמון בנוחי האיש, הד לאישיותו הלבבית ומעשיו הטובים.